Inspirasjon

fredag 11. mars 2011

Gamle tradisjoner


Jeg er opptatt av å holde gamle tradisjoner i hevd.
Den vakre Os rosemalingen er en av dem.

Os bygda er trolig det eneste stedet i Norge der rosemaling har vært en sammenhengende tradisjon fra 1820 og frem til i dag.

Vi har noen fantastisk flinke damer som lærer kunsten videre.
Jeg har gått på kurs hos Hjørdis Juvik.

Det dere ser på kommoden og speilet , er typisk "Os rosemaling".
Det var mye roser som dominerte malestilen og det gjør at jeg liker det så godt.
Synes det fint lar seg kombinere med så mye annet .

Da jeg gikk på kurset, fikk vi invitasjon til å se soverommet til Ole Bull sin villa på Lysøen.
Der hentet jeg inspirasjon til kommoden og speilet.
Hele rommet var bare en drøm for nostalgikere...
(Dette er vanligvis stengt for publikum).
Full av gamle møbler og hvite sarte tekstiler...
Alle møblene og panelveggene var malt hvite. Møblene var rosemalt pluss et panel bord som fulgte gjennom rommet oppunder taket.
Alt hadde denne stilen som jeg her har malt.

SÅ- med den Os reklamen,
ønsker jeg dere alle en finfin fredag:O)

2 kommentarer:

  1. Kjempe fin reklame dette...
    Kjempe fin kommode og speil.Skulle gjerne vært på Lysøen på soverommet der.....
    Ønsker deg en fin fredag
    Hilsen fra Lappeline

    SvarSlett
  2. Så flott kommode og rosemaling!
    Min mor malte rosemaling i 35 år, helt til hun måtte slutte pga sykdom. Hun gikk hver uke hos samme lærer i alle disse årene. Det er en av de bete i landet, har blant annet skrevet bok om vet jeg.

    Viktig å ta vare på slike tradisjoner. :)

    Ønsker deg en deilig søndag!

    AW :)

    SvarSlett